Helloooooooooooo ! ^_^

loyalists =D

Monday, 14 April 2014

Dulu..

Masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Dulu saya dapat 5A UPSR...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...


Dulu saya dapat 8A dalam PMR...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...


Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....


"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..."


Kata mereka....


Tapi...


Pada suatu Subuh...


Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...


Saya bacakan surah Abasa...


Dan sebak ketika sampai ayat:


Yaumayafirrul mar'umin akhih.....


Wa ummihi...wa Abih....


Selesai solat, semasa perjalanan pulang...


Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?


Saya jelaskan....


Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...


Ibunya...


Ayahnya....


Isterinya...


Anak-anaknya...


Saya katakan...


Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...


Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila...


Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......


Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...


Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...


Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga  tak bagi mudarat pada saya...


Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?


Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata....


"Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."


Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...


Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....


Wahai hamba Allah...


Apa sebenarnya yang kalian kejar?


Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?


Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...


Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?


Wahai  saudaraku...


Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?


Sebelum lubang kubur kalian akan digali?


Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul bangga?


*self-reminder*
Masalah KITA yg masih bernyawa ni....dah ambik bekal kah belum...atau masih leka dengan mainan2 sekeliling kita.....

Bak kata kalam saiyidina Ali r.a...."Hidup di dunia ini ramai yg terlena, akhirat nanti baru terjaga."

Jangan kita masuk dalam golongan yg "ramai" tu....sebab yg ramai tu kononnya 'normallah' di akhir zaman ni...

Masuklah dlm golongan yg sedikit...sbb yg sedikit itu akan masuk syurga...selama2nya...
"pesanan utk KITA...saya sekali yg banyak dosa ni"

peringtan buat semua..

Tuesday, 18 March 2014

mahligaimu dari airmataku..

izinkan diriku meluahkan rasa
maafkanlah aku andai kau terasa
biarku paparkan apa yang terjadi
moga engkau tak ulangi

sungguh tak ku sangka kau berpaling tadah
setelah lamanya menjalinkan cinta
dalam diam-diam kau sudah berpunya
tanpa aku menyedari semuanya

aku mendoakan agar kau bahagia
bersama si dia insan yang kau suka
percintaan kita tak sampai ke mana
setakat di bibir saja sayang

kau bina mahligai dari air mata
yang jatuh berderai di wajah sepiku
hancurnya hatiku  bisa tak terkata
terhumban rasa diriku

oh aduhai ku masih ingati
janji manis dan saat romantis
kau pintaku supaya setia
akhirnya kau yang berubah

oh tuhanku tabahkan hatiku
temukan ku dengan ketenangan
jiwa ini dibelasah rindu
tetapi apa daya ku

ku cuba pejam mata tapi tak terlena
kerana ku masih teringat padamu
begitu payahnya nak ku melupakan
pernahkah engkau fikirkan oh sayang

Friday, 28 February 2014

hati..

tak mampu ku dustai rasa ini
cukuplah dengan pertautan hati
perkemas akhlak dan jati diri
awasi hati dan anggota, takutkan Ilahi

sungguh berat menggalas perasaan ini
tatkala pacaran menjadi budaya
mujur wahyu menunjuk cara
jangan diikut sebahagian besar manusia

cintaku bukan cinta murahan
jati diri benteng pertahanan
cabaran komunikasi ku tundukkan
mengawal nafsu formula kekuatan

ku ingin hadiahkan cinta suci ini
buat insan yang ku nikahi
dengan Allah sebagai juri
bukan nilaian nafsu sendiri

insyaallah..

Thursday, 27 February 2014

sekadar coretan..

tiada apa yang mahu diluah kan..
sekadar bertandang mengisi kekosongan..
tempat keramat diri ini..
di mana berbicara mengguna kan hati..
walaupun jemari menari-nari..
tidak pula senada dengan irama..
sekadar mengikut rentak nya sahaja..

luka yang dulu cuba dibaluti..
kenangan silam terus menghantui..
di samping benteng menjadi paksi..
pelbagai penawar cuba diperolehi..
demi menghapus segala duka..
termasuk membuat penawar sendiri..
namun..
kegagalan juga yang ditemui
ibarat sudah tidak punya kekuatan lagi..

sekadar mencuba nasib diri..
berbekal kan fitrah semulajadi..
punya keinginan untuk mencintai..
merasai bagaimana memiliki dan jua dimiliki..
bimbang terserlah di hati ini..
adat lah manusia begini..
tidak semua yang punyai hati..

Sunday, 9 February 2014

hamba Allah..

ya tuhan
sesungguhnya aku tidak layak
untuk menagih syurgaMu
tidak pula aku mampu
untuk menahan seksaan api nerakaMu
kurniakan lah aku kekuatan
dalam memohon taubat dan hidayah
buat perisai mengejar keampunanMu
mengharap kasih sayangMu
merindukan limpahan rabbaniMu
untuk ku cipta kasih abadi
untuk ku damba cinta sejati
aku gerunkan gaharMu
resah dan pedih membayangi azabMu
agar cintaMu yang kian berputik ini
menjadi pujanggahamba yang jahil
seperti aku
agar aku dapat temui
cinta sejatiku
cinta hakikiku
biar diri hina dan gersang
dalam menagih kasih dan rahmatMu

Wednesday, 22 January 2014

mengapa wanita sering menangis..

jawab Tuhan : kerana wanita itu unik..

aku cipta kan ia sebagai mahluk istimewa..

  • ku kuatkan bahu nya untuk menjaga anak-anak nya..
  • ku lembut kan hati nya untuk memberi rasa aman..
  • ku kuat kan rahim nya untuk menyimpan benih manusia..
  • ku teguh kan peribadi nya untuk terus berjuang saat yang lain lemah..
  • ku beri dia naluri untuk tetap menyayangi walau di khianati atau di sakiti oleh orang yang disayangi..

wanita ini mahluk yang kuat..
tapi jika suatu saat dia menangis itu kerana..
ku beri air mata untuk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru..



"sometimes crying doesn't mean that..
you are not strong..
but smetimes after you cry..
you feel better..
and then you show a lot of smiles.."

Tuesday, 21 January 2014

jika namamu..

yang tertulis di luh mahfuz untuk diri ku..
nescaya rasa cinta ini akan Allah tanam kan dalam diri kita..
tugas pertama ku bukan mencari diri mu..
tetapi mensolehahkan diri ku ini..
sukar untuk mencari yang soleh..
andai solehah ku tidak setanding dengan kesolehan mu..
janji Allah itu pasti..
' lelaki baik hanya untuk wanita yang baik '

soul therapeutic..



* deep..  ='(

pesan ustaz kazim elias..

ketika kamu sedang bersedih, pejam kan matamu dan kata kan dalam hatimu..

" ini lah perjalanan hidup ku..
Allah SWT telah letak kan aku di sini..
semua ini perencanganNya..
jadi, aku mesti terus kan perjalanan hidup ini..
kerana aku percaya atas setiap ketentuanNya..
dan aku terima Qada' dan Qadar diri ku..
sesungguh nya setiap sesuatu itu ada hikmah nya..
terima kasih ya Allah kerana mengasihi ku.. "

selepas itu, buka matamu dan senyum lah..  =)

Monday, 20 January 2014

kawan vs kekasih..

found this just now..

cara laki beza kan KAWAN wanita dan TEMAN wanita..

cara pertuturan
ada lelaki yang akan berbual dengan wanita secara lemah-lembut.. konon nya semulajadi.. biasa nya perkara ini tidak disengajakan tapi boleh juga ia menjadi sesuatu yang tersengajakan.. dengan kawan perempuan nya pun dia bermanja-manja and bersayang-sayang bagai di telefon atau msg.. kadang kala kita susah untuk mengenal pasti dengan siapa dia berbicara.. kawan atau kekasih? pasti teman wanita akan berasa kurang selesa apabila mengetahui atau mendengar perbualan sebegitu.. dan kawan-kawan perempuan lain pula bakal tersalah tafsir..

menghabiskan waktu bersama
memang lah manusia menghabiskan masa bersama kawan dan orangg tersayang.. tetapi bagaimana pulak jika seorang lelaki lebih banyak menghabiskan masa bersama kawan perempuan nya berbanding teman wanita nya sendiri? siapa x cemburu dan siapa x marah? dan itu mampu membuatkan kawan wanita mereka serba salah dan bagi yang tidak merasa serba salah.. mereka adalah jenis perempuan yang suka ambil kesempatan.. namun, jika si kawan tadi sudah menyalah anggap layanan daripada kawan nya dan mula menyimpan harapan untuk menjalinkan hubungan cinta.. alamat nya rumit lah keadaan..

membelikan hadiah
alangkah bertuah dan bagus nya jika mendapat seorang lelaki yang rajin malah gemar memberikan hadiah.. tetapi kalau hadiah di berikan kepada kawan-kawan perempuan nya mungkin akan timbul salah faham antara si lelaki dan kekasih nya.. atau lebih parah lagi hadiah buat kawan-kawan semua nya mahal dan berjenama.. tapi hadiah buat kekasih hanya yang biasa-biasa sahaja..

mementingkan kekasih dari kawan
"eh, cepat laa.. saya ada janji ngan member ni !" apakah reaksi kekasih tadi jika teman lelaki nya berkata begitu kepada nya? lebih-lebih lagi apabila member itu adalah kawan perempuan nya ! pasti cemburu habis.. lelaki yang seperti ini perlu tahu membezakan kawan dan kekasih.. sungguhpun kawan itu adalah kawan karib.. kalau benar sayang kan kekasih tak kan sampai begitu? melainkan kalau si dia sebenar nya bermain kayu tiga.. NAH !! ini dah jadi cerita lain.. kisah lelaki gatal yang x cukup satu !! jangan sampai yang di kejar x dapat, yang di kendong berciciran..

sering membandingkan kawan dan kekasih
perbuatan ini pasti sangat menjengkil kan.. masakan tiap kali kekasih nya melaku kan sesuatu, dia akan membanding kan perilaku kekasih nya dengan kawan perempuan nya.. daripada perkara yang kecil dan remeh-temeh hingga lah yang besar.. semua nya dibezakan dan di pertikai kan.. tiada teman wanita yang mahu mendengar nya..

layanan istimewa
walaupun kita lebih terbuka zaman sekarang.. namun, ini tidak bermakna anda boleh berpeluk-pelukan dan sama-sama berbaring dengan kawan-kawan perempuan anda.. mungkin di barat ini merupa kan suatu perkara biasa.. di sana, teman wanita mungkin boleh melihat kekasih nya berpelukan dan bermanja dengan kawan perempuan lain.. tapi jangan lah lupa.. ini malaysia bukan nya america.. namun, perasaan syak wasangka juga akan timbul.. apalagi di negara kita berlaga pipi saja dah heboh satu dunia.. jadi, para lelaki.. jika kekasih tidak suka anda berperilaku seperti itu (bermanja-manja, bersayang-sayang dengan perempuan lain) biar pun dia kawan baik anda.. JANGAN LAH LAKUKAN NYA !! bagi perempuan pula, jaga lah adab kamu.. jangan pulak kamu dicop sebagai pihak yang merosak kan hubungan orang lain.. atau lebih dikenali sebagai PERAMPAS..

faham sendiri kott..

Friday, 3 January 2014

to whom it may concern..


i wish you'd listen to this song i play..
because the lyrics play the words that i fail to say..


video


the only way i have..