Helloooooooooooo ! ^_^

loyalists =D

Tuesday, 31 December 2013

i just fall in love with this poem.. =D

outside, the rain pours
inside, my heart weeps
the clouds are black
my feelings so grey
i want to cry
let the tears fall
but i'm scared
i may never stop
then suddenly
the sun shines through the rain
a rainbow lights the sky
i manage a smile
blind back the tears
and i just realize
that life must go on 

Sunday, 15 December 2013

wanita itu dinikahi kerana 4 perkara..

  • harta
  • keturunan
  • kecantikan
  • agama
yang utama, lelaki kena tengok pada agama..
sebab dia hendak memilih seseorang yang bakal melahirkan zuriat yang soleh dan solehah..
juga dapat membimbing anak-anak nya tentang dunia dan akhirat..

mencari yang beragama juga wasilah supaya suami isteri dapat mengemudi bahtera rumah tangga dengan jalan yang diredhai Allah swt..

semoga  rumah tangga yang terbina di dalam nya ada kasih sayang dan rahnat daripada Allah swt..

kecantikan, keturunan dan harta itu sebagai sampingan..
perlu ditengok sekadar sampingan sahaja..

kecantikan.. tidak dinafikan.. lelaki mesti nak yang cantik jugak kan..
tetapi mereka tidak perlu memilih sangat..
sebab kecantikan itu hanya pinjaman sementara..
cukup lah sekadar sedap mata memandang..

keturunan.. kita tengok pulak pada keluarga dia..
tetapi bukan keutamaan..
andai kata keluarga wanita itu x berapa nak ok..
mungkin lepas berkahwin nanti si lelaki dapat membimbing keluarga si isteri ke arah yang lebih baik..

harta.. x perlu yang kaya sangat pun x pe.. tidak ada makna dan nilai pada wanita itu melainkan agama dan akhlak nya.. sekalipun dia seorang yang kaya serta bangsawan..
harta yang banyak akan selamat dan berguna jika ada pada orang yang bertaqwa..



kepada kaum ADAM,
nikahi lah wanita yang taat pada agama..
kau pasti akan bahagia..

Friday, 23 August 2013

perempuan vs bantal..

* kenali sifat perempuan apabila 'beraksi' dengan bantal  =)

1) memeluk bantal
- mereka yang memeluk bantal biasa nya berjiwa seni dan manja
- mereka mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap lukisan, muzik dan sastera
- perasaan mereka yang halus dan jiwa mereka yang romantik
- kadangkala ada yang boleh membaca peristiwa yang akan berlaku melalui mimpi
- mereka juga prihatin terhadap kesusilaan

2) menggunakan banyak bantal
- mereka biasanya kurang keyakinan
- dalam kehidupan seharian, mereka memerlukan banyak pendamping
- mereka jarang membuat keputusan sendiri sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain

3) tidur dengan satu bantal
- mereka bukan jenis yang mengada-ngada dan boleh menerima keadaan seadanya
- mereka juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan bukan nafsu semata-mata

4) meletakkan bantal di bawah kaki
- mereka mempunyai sifat kurang baik
- mereka jarang bergaul dengan ramai orang malah kaku dalam pergaulan
- ini menyebabkan mereka cenderung bersifat egois
- mereka gemar menempuh jalan pintas untuk mencapai cita-cita
- mereka juga tidak suka berusaha

5) tidur tanpa bantal
- mereka memiliki sifat percaya diri yang sangat tinggi
- kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


xtau la sejauh mane kesahihannya..
sekadar berkongsi..

hehehe..   =D


Wednesday, 21 August 2013

nasib..

setiap orang berlainan..
ada tu yang bernasib baik 
dan ada tu pulak yang kurang..

bagi yang bernasib baik itu
mereka dikira beruntung..
dan harus bersyukur di samping menghargai nikmat yang telah diberikan..
contoh nya nikmat kasih sayang, kepandaian, kesihatan, kemewahan, keselesaan dan sebagainya..

sedangkan masih ada ramai lagi di luar sana yang kurang bernasib baik..
dan hidup mereka dipenuhi dengan pancaroba,
keperluan tidak mencukupi, diuji dengan pelbagai ujian, ditarik nikmat kesihatan..
dan ada tu pula yang hanya bergantung harap pada insan lain..

jika mereka tersisih dari masyarakat juga tiada siapa yang ambil peduli
melainkan ada di antara mereka yang prihatin dan cakna akan keadaan sekeliling..

semua itu berlaku bukan nya atas permintaan mereka..
dan mereka juga tidak boleh menyalahkan takdir atas apa yang telah terjadi..

setiap yang berlaku itu pasti ada sebab dan hikmah nya..
dan Allah juga tahu apa yang terbaik buat hambaNya

cuma kadang-kadang tu
terdapat segelintir daripada mereka yang sering merungut
dan sering menyalahkan takdir..
seolah-olah mereka itu tidak bersyukur atas apa yang telah Allah kurniakan..

( nauzubillahi min zalik )

Sunday, 23 June 2013

aku peduli apa??!!



"Argghh.. Kau ni ! balik2 suruh aku solat. Balik2 suruh aku buat baik ! Balik2 suruh aku study rajin2.. Tak bosankah? Tak menyampahkah? Asyik jaga tepi kain orang saja.. haiysshh.." 


Begitulah luahan hatiku.. Teruk bukan? Yup.. memang teruk..

Hari ini.. aku tarik balik kata2 itu.. 

Aku silap.. aku silap kerana tidak memperdulikan 'suara' sahabat2ku..

Inginku cari semula suara2 sahabat iman itu.. 'suara' yg sebenarnya bukan sahaja menjaga kemas tepi kainku bahkan sangat menyayangi diriku.. ya.. 

Mereka betul2 tidak mahu aku hanyut dengan dosa.. 'suara' itu menjadi bukti bahawa mereka bersungguh-sungguh mengajakku ke syurga. Bukan ke Neraka. Mereka meluah 'suara' cinta untuk menarik diriku dalam Cinta-Nya.

Alhamdulillah.. Terima kasih ya Allah krn menghadiahkan sahabat2 yg tidak pernah bosan menegur dan menasihatiku..

Sahabat2ku.. maaf sebab pernah timbul egoku dihadapanmu.. maaf sebab selalu sombong; memekakkan telinga daripada mendengar katamu.. maafkan aku..

Ketahuilah bahawa aku sangat mencintai kamu semua demi Cinta-Nya! Aku bersyukur dengan kehadiranmu disisiku. Bantu dan bimbinglah diriku. Tidak mahu ku warisi sifat orang-orang yang sombong ingkar kepada TuhanNya. Tidak mahu..  :'(
  
“Dan sesungguhnya setiap kali aku(Nabi Nuh) menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya (tidak mahu dengar) dan menutupkan bajunya (kemukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan sangat menyombongkan diri.” [ 71 : 7 ]

Teruskan ber'suara' sahabatku.. Telingaku akan ku buka seluas-luasnya untuk mendengar 'suara-suara' iman. Kerana aku sudah mengerti bahawa ‘suara’ peringatan itu sangat bermanfaat buat kehidupanku. Alhamdulillah..

  
“Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.” [ 51 : 55 ] 

___________________________________________________________


-luahan dari temanku-


Wednesday, 15 May 2013

people nowadays can't feel what the other feels...

walaupun aku tau sebenarnye citer ni dah lame dah...

and for me it's quite sad  ='(

......................................................................................................................................................

Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital...
dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan...
dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya...
apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak...
"kenapa kamu ambil masa yg lama utk datang..?? kamu tahu x anak saya dalam bahaya sekarang nie..?? kamu x ada rasa bertanggungjawab ke..??"
doktor tersebut tersenyum dan berkata :
" sy minta maaf, saya berada di luar hospital & sy datang sepantas yg mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan tu..dan sekarang, saya harap anda bertenang..jadi, saya dapat buat kerja saya.."
"bertenang kamu kata..?! kalau anak kamu berada dalam bilik 2 skrang nie, bolehkah kamu bertenang..??kalau anak kamu mati sekarang nie apa yg kamu buat..??kata si ayah dgn marah..
si doktor tersenyum lagi lalu berkata :
" saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dlm kitab-Nya yg suci, drp Allah kita dtg dan kepada-Nya kita kembali"...
doktor x mampu utk memanjangkan hayat seseorang...
"Insya-Allah kami akan cuba yg terbaik utk anak kamu.."
"memberi nasihat bila kita x mengalaminya memang senang..!" gumam si ayah..
pembedahan tu mengambil masa beberapa jam...
x lama kemudian, si doktor keluar dgn gembira...
"alhamdulillah..anak anda selamat...!"
dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah...
"kalau kamu ada sebarang soalan... kamu boleh tanya jururawat..!"
"kenapa doktor tu sombong sangat..?! x boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dpt tanya beberapa soalan tentang anak saya...?!"
komen si ayah selepas melihat jururawat...

jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya :
"anaknya meninggal dunia semalam dlm kemalangan jln raya... dia berada dlm upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya utk pembedahan anak encik... dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa utk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."

ALLAHUAKHBAR....!!!!!!!!

......................................................................................................................................................

# like it, people nowadays can't feel what the other feels...
never judge anyone..... because you never know how their life is and what they're going through...

Thursday, 7 March 2013

teman setiaku : JERAWAT

DAHI :
jerawat di dahi disebabkan haba badan melampau dan peredaran darah yang tidak baik
minda dan badan munkin terlampau letih
amalkan tidur awal dan bangun awal
dapatkan tidur yang mencukupi dan minum air banyak

HIDUNG :
jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang anda mungkin bermasalah
jika di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sistem penghadaman tidak normal
di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan

DAGU :
fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah.
kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah


PIPI KIRI :
fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah


PIPI KANAN :
fungsi paru-paru mungkin tidak normal


PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN) :
sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit
amalkan pemakanan yang sihat dan ikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik                                                                                 

Saturday, 16 February 2013

gyangu :)

Gyangu was the name of my group in high school. It may sound strange but it actually originates from the Japanese language which brings the meaning of group. My group consists of six people including my five fellow friends, Ayu, Wahida, Najwa, Arin, Khairunisa and myself, Hanis. We've been such close friends since the past two years since we were in the same class, Bakti. Although we all have different type of characters and favorites, we still manage to get along together as like peas in a pod.
Giving the advantage of being in the same classroom, we always focus and pay full attention during our teachers' lessons in class. Whenever we are uncertain or do not get the concept of a certain lesson, we never hesitate to do a group discussion together that we call 'Gyangu Study Time' after school ends in the afternoon. We also help one another when being assigned multiple homeworks from our teachers. This shows why we never fail to send in our homework before the deadline.

Our schedules are always packed with tuition and co-curricular activities in the evening but that doesn't stop us to spend time together. We all got involved in a volleyball tournament game together. This helps us to bond even more. We are also in different sports houses. Ayu and Najwa are in the Perdana house, Khairunisa is from the Waja house, Wahida is from the Satria house, meanwhile Arin and I are from the Wira's house. We still find time to hang even when we have sports practice every week. Although we are active in sports, it does not keep us away from focusing on our examinations. We manage our time wisely. Thus, not only do we do great in sports activitiy, we also excel in our examinations.

As the year 2012 came, we stepped our foot in school with a new leaf. We were full of hopes and mission in our dear hearts. This is because as of this year, we were going to sit for the most important examination of our entire life, SPM. This exam is very important as it will determine one's future. Without no doubt, we all are targeting to get straight A's on your results slips soon. 

Everyday we study together. Our study groups consists of multiple exercises from various reference books and also exercises containing actual past year SPM questions. Whenever we complete the exercises, we would usually discuss the answers together and detect our mistakes. We always take baby steps to learn from our mistakes. By the time we get to identify our weaknesses, we try to improve them. Furthermore, my Gyangu members have their own advantages in different subjects. This is a bonus that helps us to teach one another more effectively and also to ensure we achieve success in our studies all together.

Since we will be sitting for our SPM exam this year, we work twice as hard day by day. This only allows us to be more close. Even so, we still face time struggling with our studies that forces us to sacrifice our sleeping and social time. Not all of us go to tuition. The only Gyangu members who go to tuition is Nisa, Ayu, Najwa and myself. We only take the subjects that we are poor at. This is to enhance our comprehension and understanding towards a subject.

Only three days are left before SPM starts. We are all nervously waiting for the big day to come. Only God knows how nervous we are by heart.

On the first day of SPM, we all shook our parent's hands to ask for their blessing and prayers. We all then gathered together somewhere far from the open hall where everyone is at. We wished each other the best of luck, then we recited a short prayer before heading into the hall. Soon after that, our teacher had call everybody in to line up in our rows. Soon, we entered our classrooms.

Two hours later, the answering time was up. All the students were allowed to exit the classrooms and into the hall. That was our routine for every paper that we took in the long one month. Every paper was filled with challenges but we the best we could do.

Only five minutes left until our last paper end, Economics. We all double-checked our papers for any small errors or misspelling. When the time was up, we all went out of the hall excitedly filled with joy! All Gyangu members gathered. We were hugging each other happily and relief as to the ending of our SPM examination. We were glad it was finally over.